Homepage Ingenieursbureau Sanders  Rangeerkogel  Caravantrap
VEERBEGRENZERS (achter-schroefveerversterker)

zoals we al hebben vermeld drukt de koppeling van de caravan met een behoorlijke kracht op de trekhaak. Daarom wordt geadviseerd om de kofferruimte van de auto niet zwaar te beladen. Auto`s die zijn voorzien van een lpg-tank zijn wat dat betreft al direct in het nadeel. Een (te)zware belading van de auto betekent dat de achterzijde zal doorzakken. Om dit op te ondervangen zijn er een aantal oplossingen, zoals bijvoorbeeld:

  • Oppompbare schokdempers, ook wel niveaulift of loadlevellers genoemd. Een prima oplossing omdat door middel van het meer of minder oppompen van de dempers een optimaal dempingsniveau kan worden ingesteld. Dergelijke systemen met name als ze zijn uitgerust met een van binnenuit te regelen compressor, zijn echter nogal prijzig. Het is dan ook aan te raden om dit type schokdempers al te laten monteren bij aanschaf van een nieuwe auto, omdat u dan wellicht nog geld terug krijgt van de originele gemonteerde schokdempers.

  • Het gebruik van zogenaamde loadadjusters (versterkte schokdempers met een veer er omheen) is ook een prima oplossing. Het nadeel van dit type demper is echter dat bij een onbelaste auto deze een stug rijkarakter krijgt. Daarnaast zou men, afhankelijk van de gebruiksomstandigheden, moeten opgeven welke materiaaldiameter van de veer (bepalend voor de veerkracht) men om de schokdempers wenst. Helaas ontbreekt het op dit gebied nogal eens aan voldoende voorlichting met als gevolg dat een auto nog stugger wordt.
  • Een alternatief is hulpveren. Een relatief goedkope oplossing, maar niet voor alle auto`s voorradig. Daarnaast zijn hulpveren autogebonden. Bij aanschaf van een andere auto moet men een dergelijke voorziening dus opnieuw aanschaffen, ook al heeft u inmiddels al een schuur vol met al uw vorige systemen. Opgemerkt dient ook te worden dat zelf monteren van hulpveren problemen kan opleveren. Met name als de hoofdveren hiervoor moeten worden gedemonteerd.

 
Wie gebruik maakt van de veerbegrenzers van ingenieursbureau Sanders heeft deze problemen niet.

Veerbegrenzers zijn wigvormige rubber blokken die tussen de windingen van de schroefveren van de auto`s worden geplaatst. Op die manier wordt eigenlijk n winding geblokkeerd. Door het ingenieuze ontwerp van de veerbegrenzers passen ze op alle auto`s met schroefveren waarbij de windingen van de veer in onbelaste toestand 17 tot 60 mm uit elkaar zijn. Deze maat bij de bestelling opgeven. De montage van de veerbegrenzers is eenvoudig zelf uit te voeren. Men krikt de auto op totdat een wiel vrijkomt van het wegdek. In de nu geheel ontspannen veer plaatst men zowel aan de linker als aan de rechterkant van de veer twee blokken met de schuine kanten strak tegen elkaar. De bijgeleverde kunststofbandjes zorgen ervoor dat de blokken op hun plaats blijven zitten. Na montage laat men de auto zakken en wordt de handeling bij het andere wiel herhaald. Alles bij elkaar een kinderlijk eenvoudig klusje. Zelf hebben we inmiddels enige honderd duizenden kilometers ervaring met dit systeem opgedaan en zijn we zeer enthousiast, mede omdat bij onbelast rijden de auto geen stugger rijgedrag vertoont. Uit zeer vele reacties blijkt dat onze klanten eveneens zeer enthousiast zijn over de veerbegrenzer.